joseph cornell om "flow learning"
Om vi vill utveckla en vördnadsfull inställning gentemot livet så måste vi börja med att vara medvetna
om tillvaron, och detta i sig själv kan leda till en kärlekfull medkänsla. När vi känner det gemensama bandet med alla levande ting omkring oss, så kommer våra handlingar nästan på ett naturligt
och inte krampartat sätt att vara mera harmoniska och vi kommer att bry oss om alla varelsers bekymmer och välmående. Den framstående japanska naturvårdare Tanako Shozo sa det med sina egna ord:
"Omtanken om nötterna är ingen fråga om nötter, men om det mänskliga hjärtat."
Under alla de år då jag försökte och provade mig fram, utvecklade jag en rad av pedagogiska insikter som för närvarande spelar en central roll i mitt arbete.
Må vara att du själv redan använder just de principerna. Kanske har du, liksom jag, snubblat över dem ur intuition, eller så känner du dem under ett annat namn. Hur som helst så kan du gestalta
din naturundervisning med dem på ett dynamiskt, roligt och verkligen inspirerande sätt. Sedan jag blev medveten om dessa principer var jag i stånd till att uppnå mina högsta mål som naturpedagog
med en förvånansvärd konsekvens.
Medan jag förklarade dessa principer för mig själv och andra listade jag ut att de passade ihop som ett flexibelt system. Jag kallade den här samlingen av metoder för " Flow Learning "; detta
därför, eftersom den beskriver en väg att sätta in aktiviteter till ett naturmedvetande på ett målmedvetet sätt som är liksom ett flyt. Det underbara med Flow Learning är att den påvisar var
precis du ska börja -nämligen där eleverna just står- för att väcka deras entusiasm att vara med. På det viset kan du leda dem, steg för steg, till ett nytt och glädjande medvetandet och till en
förståelse, nämligen genom djupgående upplevelser och aktiviteter som ständigt kräver att man känner in på nytt.
Under mitt mångårig arbete som naturpedagog började jag gradvis inse, att det finns en bestämd följd av lekar och aktiviteter, som alltid verkar funka bäst, oberoende av ålder, gruppens humör
eller omgivningen. Jag kom fram till övertygelsen vad detta berodde på, nämligen att människor reagerade så positivt på vissa ordningsföljder: att metoden befinner sig i samklang med vissa
subtiler former i den mänskliga naturen. (...) Jag kaller systemet Flow Learning ( lärandet i flyt ), eftersom det består av fyra faser vilka strömmar fullkomligt mjukt och naturligt in i
varandra:
Fas 1: Väcka entusiasm
Fas 2: Fokusera uppmärksamheten
Fas 3: Gå upp i omedelbar upplevelse
Fas 4: Dela med sig och inspirera andra
Låt oss nu se mera noggrant på de olika faserna:
Fas 1 : utan entusiasm kan det ej finnas någon betydelsefull naturupplevelse . Med entusiasm menar jag inte rastlöshet, där man springer
helt vilt hit och dit, utan ett lugnt och intensivt flyt av personligt intresse, i högsta utsträckning vaken. Utan den sortens entusiasm lär vi oss knappast något.
Fas 2 : Lärandet är beroende av en koncentrerad uppmärksamhet. Entusiasm allena räcker inte till. När våra tankar är distraherade kan vi
inte verkligen vara påtagligt medvetna - varken gentemot naturen eller vad som helst. Därför måste vi fokusera vår uppmärksamhet på en punkt.
Fas 3 : När vi sakta fokuserar oss blir vi mer och mer medvetna om vad vi ser, hör, berör, luktar och intuitivt mottar. Lugnt och
uppmärksamt kan vi träda in i naturens rytm och flöde omkring oss . Koncentrerad uppmärksamhet skapar ett inre lugn och en öppenhet som möjliggör att få uppleva naturen direkt, utan att
förståndet blandar sig störande i. Därför står den tredje fasen för att gå upp i den omdedelbara upplevelsen.
Fas 4 : Upplevelse öppnar en djupare medvetenhet.(...) En ledare kan hjälpa en grupp att fördjupa sin entusiasm genom att berätta
upplyftande och inspirerande naturhistorier eller genom att framföra episoder ur stora naturforskares liv, såsom Rachel Carson, John Muir, Aldo Leopold eller Henry David Thoreau. Jag kallar den
fjärde fasen dela inspiration därför, att den förstärker och klargör våra egna intensiva upplevelser när vi just delar dem med andra.
(...) Jag har använt mig av Flow Learning i olika arrangemang som varade mellan 30 minuter upp till en hel dag, i regnväder inomhus eller ute i solsken. Metoden är så pass flexibel eftersom den
lämnar frihet åt dig att reagera på ögonblickets nödvändighet. Målet av Flow Learning är att skänka en verkligt upplyftande naturupplevelse till varenda deltagare. Efter en lyckosam Flow Learning
-aktivitet är var och en medveten om en glädjefull känsla av att vara ett med naturen och känner en ökad inlevelse för alla levande varelser.
En översikt över Flow Learning TM
fas 1 : väcka entusiasm
karakteristikon: lekfullhet & upprymdhet
. bygger på barnens kärlek till lek
. skapar en atmosfär av entusiasm
. en dynamisk början som får alla att säga -Ja!
. gör deltagarna pigga och upprymda, undviker passivitet
. deltagarna känner sig inkluderade
. leder till uppmärksamhet (vilket förminskar disciplinproblem)
. bidrar till feedback för ledaren
. ger riktning och struktur
. bäddar för mer lyhörda aktiviteter senare
fas 2 : fokusera uppmärksamheten
karakteristikon: mottaglighet
. ökar förmågan att vara uppmärksam
. fördjupar medvetenheten genom riktad uppmärksamhet
. ett positvit sätt att kanalisera entusiasm som uppstod under fas 1
. utvecklar observationsförmågan
. lugnar ner hjärnan
. utvecklar lyhördhet för mer sensibla naturupplevelser
fas 3 : direkt erfarenhet
karakteristikon: bli fängslad, uppslukad
. vi lär oss bäst genom personliga upptäckter
. ger en direkt, upplevd, intuitiv förståelse
. alstrar under, empati och kärlek
. utvecklar personligt åtagande för/ gentemot ekologiska idéer
fas 4 : dela inspiration
karakteristikon: idealism
. klargör och förstärker personliga upplevelser
. bygger på inspirerande atmosfär
. gör bekant med föredömliga personligheter
. skapar gruppsammanhörighet
. förbättrar lärandet för var och en
. möjliggör återkoppling till ledaren
. ledaren kan dela inspiration med en mottaglig åhörarskara
Utdrag ur boken SHARING THE JOY OF NATURE av Joseph Cornell (Nevada City, CA USA 1989) - översättning: Frank Robra