att lära in ute
”Det var naturen som bestämde hur vi lekte och dagdrömde.”
– Astrid Lindgren
”40-talisterna är den sista generationen som genom sina far- och morföräldrar har en naturlig koppling till landsbygden. Det är synd att naturskolor behövs, men det är tur att de finns.
De kommer att behövas ännu mer i framtiden.”
– Ingvar Bingman, ordförande i stiftelsen ’Håll Sverige rent’
Förr bodde och arbetade vi nära naturen. Idag bor de flesta av oss i städer. Ofta är inte stadsmiljön anpassad till oss människor och då måste vi lägga energi på att hålla den ifrån oss.
Vår ”reptilhjärna” befinner sig i ständigt försvar mot bakgrundsljud. Det behöver den inte göra i naturen. Tvärtom. När vi vistas i naturen får vi tillskott av ny energi och kraft och det är en effekt som bibehålls ganska lång tid.
I modern stadsmiljö bombarderas vi av information som vill fånga vår uppmärksamhet. Och det kostar att inte titta. Priset är mental trötthet. I naturen kan vi vila. Träd och stenar ställer inga krav.
Barn som får positiva upplevelser i naturen när de är små blir aktivare, friskare och naturintresserade vuxna. Vistelse i eller nära grön miljö ger kroppslig och själslig aktivitet, social, känslomässig och intellektuell stimulans. Blodtrycket sjunker, hjärtat slår långsammare, halten av stresshormoner minskar, sömnen blir bättre. Motståndskraften mot allergier och infektioner ökar. Behovet av smärtstillande, lugnande och rogivande medicin minskar.
Barn i klasser som har utedagar:
• har färre sjukdagar
• är lugnare
• har större självförtroende
• är gladare
• koncentrerar sig bättre • har lättare att fatta väl underbyggda beslut
• planerar och genomför uppgifter bättre
• visar mindre ilska
• hjälper sina kamrater mer
Naturskolan är inte ett hus, inte en plats, utan ett arbetssätt. En idé: att lära in ute.
Lustfylld lek och undervisning i naturen leder till upplevelser —nyfikenhet — utforskning — förståelse.
Att lära in ute ger dessutom glada, öppna, modiga och friska barn.
Naturen - världens bästa klassrum
Alla barn föds med nyfikenhet och lust att lära och leka, en urkraft lika stark som hunger och törst. Även känsla för naturen ligger i våra gener. Kunskap om naturen börjar i naturen. Bäst lär man sig när man använder hela kroppen: alla sinnen, hjärna och hjärta, hand och fot. Det är så Sveriges Naturskolor arbetar — med kropp och själ, liv och lust — utomhus! Naturpedagoger, lärare och elever tillsammans
• utforskar och undersöker
• observerar och drar slutsatser
• upptäcker och förstår
• experimenterar och löser problem
De egna upplevelserna bildar grunden för lärande, kunskap och förståelse om naturen och vårt beroende av den. Men även ämnen som historia, geografi, matematik, språk och bild lämpar sig för undervisning ute.
Elevernas utedagar har ofta teman med för- och efterarbete i klassrummen.
Exempel på teman: Årstiderna / Våra sinnen / Elden / Småkryp / Våtmarker / Forntida tekniker
Naturvårdsverket invigde 1982 den första Naturskolan i Skäralid på Söderåsen i Skåne. Idag finns det cirka 70 Naturskolor i Sverige och 1 000-tals elever deltar i utedagar varje vecka. Naturskolans arbetssätt är undersökande. Att lära in ute ger aktiva barn med frihet att själva ta initiativ och genomföra sina uppgifter.
Naturpedagoger arbetar med att utbilda lärare och barn i naturkunskap och om hållbar miljöutveckling (Agenda 21). Naturskolan är en resurs för barn och lärare på alla nivåer —från förskolan till gymnasiet. Målet är minst en Naturskola i varje kommun!
Utdrag ur broschyren VÄRLDENS BÄSTA KLASSRUM utgiven av Naturskoleföreningen - sammanställning: Frank Robra